" دانلود مقاله-پروژه و پایان نامه – بند سوم:قلمرو و آثار آزادی قراردادی – 3 " |
“
در اصول قراردادهای بازرگانی بینالمللی که به وسیله مؤسسه بینالمللی وحدت حقوق خصوصی (UNIDROIT) متشکل از حقوق دانان کشورهای مختلف تنظیم گردیده به اصل مذبور عنایت شده و بیان داشتند که : « طرفین مختارند قرارداد منعقد نمایند و مفاد و محتوای آن را تعیین کنند.[۹۴]
در مواردی هم که به موجب اصل یاد شده قراردادی باطل تلقی می شود نظیر عقد ربوی مرحله ثبوتی عقد مطرح میباشد فلذا میتوان گفت که اصل حاکمیت اراده و شاخه آن بنام اصل آزادی قراردادها در احراز نفوذ و اعتبار یا بطلان عقد و شرایط ضمن آن مورد استفاده واقع می شود و پس از تشخیص این امر، فایده دیگری نخواهد داشت.
بند دوم:اصل آزادی اراده
الف: اصل آزادی اراده در فلسفه حقوق
اراده یکی از عناصر تشکیلدهندهء شخصیت انسان و احترام به اراده انسان احترام به شخصیت اوست.ظهور کمال شخصیت هر فرد منوط به این است که آزادی اراده داشته باشد زیرا در سایه آزادی اراده است که هر فرد میتواند کمالات خود را ظاهر سازد.پس برای این که به شخصیت انسانی احترام گذاشته شود باید به اراده او احترام نها و قانون فقط وظیفه دارد که جلوی تعارض ارادهها را بگیرد.بنابرین،نباید تکلیفی بر انسان تحمیل کرد مگر این که خود او آن تکلیف را بخواهد و چنین تکلیفی با قانون طبیعت وفق داشته باشد.پس اساس حق و تکلیف مطلقا اراده افراد است.بنابرین،قانون در خدمت اراده افراد است و وظیفه آن،دفع برخورد ارادههاست.[۹۵] از این دیدگاه،اراده خلاق افراد منشاء تمام امور در زندگی اجتماعی و غایت نظم اجتماعی،خدمت به افرادی است که آن اجتماع را تشکیل می دهند. برخی از فیلسوفان بر این عقیده هستند که مفهوم آزادی اراده چنان بدیهی است که میتوان آن را یکی از متعارفترین مفاهیم فطری در نهاد انسان دانست.[۹۶]
از نظر حقوقی، فردگرایان حتی نسبت به قانون از این حیث که حقوق و آزادیهای فردی را محدود می کند،بدبین هستند؛به این ترتیب،هر قانونی را از نظر اصول و مشرب فکری خود«بد»می دانند،اما چون بههر حال،نبود قانون نیز ممکن است باعث هرج و مرج و در نتیجه تباهی و زوال حقوق و آزادیهای خود فرد گردد،ناگریز به حاکمیت قانون تن در می دهند.اما هدف نهایی آن ها این است که به تدریج از قلمرو اجرای قانون کاسته و بر دامنه ابتکارات و فعالیتهای فردی افزوده شود. از نظر آن ها،اراده همانند اندیشه فرد از عناصر شخصیت انسان است؛قولی را از«کانت»نقل می کنند که به خوبی گویای این اندیشه می باشد:«در موردی که شخص درباره دیگری تصمیم می گیرد،همیشه امکان بیعدالتی می رود،ولی هنگامی که او برای خود امری را می خواهد،دیگر احتمال وقوع هیچ ظلمی وجود ندارد».[۹۷]
نفوذ چنین افکار و اندیشههایی موجب طرح نظریهای شد که در فلسفه حقوق از حیث هدف به«نظریه حقوق فردی یا اصالت فرد»شهرت یافته است.از دیدگاه این مکتب،اشخاص در برابر هم دارای استقلال و آزادی اراده هستند،اما چون گاهی ممکن است همین ارادهها به صورت مستقل و آزاد در جامعه با یکدیگر تعارض پیدا کنند،حقوق وظیفه دارد که به تنظیم روابط افراد بپرازد تا همزیستی آن ها فراهم شود.قواعدی که افراد به رضا و اراده خود و در نتیجه قرارداد اجتماعی به وجود آوردهاند،هدفشان بسترسازی برای هماهنگی آزادی اراده افراد است.در پرتو چنین اندیشهای عدالت نیز مفهوم ویژه خود را دارد.یعنی حقوق بدون توجه به شایستگی و نیازمندی افراد،باید به تنظیم روابط حاکم بر اموالی که با اراده افراد مبادله شده است،بپردازد؛دولت هیچ سهمی در توزیع ثروت و سنجش شایستگیهای افراد ندارد و عدالت به مفهومی که ارسطو و دیگران گفتهاند،«عدالت معاوضی»است.[۹۸]
باوجوداین،اصل استقلال اراده در تحولات فکری انسان تحول پیدا کرد به طوری که جای خود را به بحثهای تازهای داد[۹۹] حقوق خصوصی یکی از زمینه هایی است که اصل آزادی اراده در آنجا از دیرباز محل بحث بوده است.
ب: اصل آزادی اراده درحقوق خصوصی
در حقوق عمومی،عامل اجبار و عمل اقتدارگرایانه،نقشی مهم را ایفاء می کند و انسان در میان مجموعهای از قواعد آمره (jus cogens) احاطه شده است و در برابر سازمانها،تشکیلات و نهادها ناگزیر از تسلیم و رضایت است، اعمال قوای عمومی،دولت،پلیس،قضات و مدیران تجلی بخش حقوق عمومی است. اما در حقوق خصوصی،در نهایت امر،این اراده آزاد افراد است که شکلدهندهء روابط حقوقی است.در این قلمرو فرد در برابر فرد قرار می گیرد.در این میان،نفس قرارداد،به مثابهء عالیترین مظهر بروز اراده در حقوق خصوصی،در نظرها مجسم می شود.بنابرین،ابتکارهای فردی و تلاقی قصد و رضای طرفین،ترجمان حقوق خصوصی است.[۱۰۰]
نفوذ نظریه اصل آزادی اراده در قلمرو حقوق خصوصی منتهی به ستایش اراده آزاد انسان و این باور گردید که اراده یگانه منبع تعهدات مدنی است.افراد هنگامی متعهد می شوند که خود آن خواسته باشند و این خواهش اغلب در قالب قراردادها متبلور می شود.اصل آزادی اراده به عنوان اصل متعالی در تمام روابط ابعاد اجتماعی الهامبخش«اصل آزادی قراردادها» بوده است..
در عین حال،اگرچه قرارداد عالیترین مظهر ابراز اراده در حقوق خصوصی است،اما اصل آزادی اراده فقط اختصاص به حقوق قراردادها ندارد،به عبارت دیگر در پرتو اندیشه اصل آزادی اراده،در مسئولیت مدنی،مسولیت ناشی از تقصیر است؛در ارث، ورثه تابع اراده مفروض متوفی هستند؛در حقوق مالکیت،مالکیت فردی محترم و محدودیت آن امری استثنایی است؛در امور خانوادگی،طلاق مجاز است.[۱۰۱] در حقوق بازرگانی، با تأثیر از اندیشه لیبرالیسم اقتصادی،اشخاص در عرصه تجارت با تشکیل شرکتها می توانند آزادانه و بدون مداخله دولت با یکدیگر و حتی با نهادهای دولتی رقابت کنند.باوجوداین، برخی از نویسندگان در توصیف اصل یاد شده عنوان کردهاند که آدمی در افعال و تروک آزاد است جز در موارد الزامات قانونی و در تالیف دیگری بیان داشته اند که منظور از اصل آزادی اراده این است که هرگاه عقدی واقع شود و به جهتی از جهات در نفوذ اراده متعاقدین شک شود از نظر ما باید از اصل آزادی قراردادها استفاده کرد و افزوده اند در حقوق ما اصل مذبور یک مبنای مسلم حقوقی است و اختصاص به ماده ۱۰ قانون مدنی ندارد بلکه قلمرو آن بمراتب وسیع تر است این برداشت از اصل آزادی اراده به اصل آزادی قرارداد نزدیکتر است اصل آزادی اراده در مفهوم اعم خود محدوده به قرارداد نبوده ، بلکه ایقاعات و سایر افعال غیر حقوقی رادر میگیرد.
بند سوم:قلمرو و آثار آزادی قراردادی
هر چند که اصل آزادی قراردادها از روی ضرورتهای اجتماعی و اقتصادی و با عنوان یک وسیله مفید در حقوق موضوعه ایران پذیرفته شده است، اما تا جایی این اصل کلی قابل استناد و احترام است که با نظام اجتماعی و حقوقی معارض نباشد. ماده ۱۰ قانون مدنی نفوذ قراردادهای خصوصی را منوط به عدم مخالفت صریح با قانون دانسته است. مضافاً بر اینکه ماده ۹۷۵ قانون مدنی نیز بیان میدارد:[۱۰۲]
محکمه نمی تواند قوانین خارجی و یا قراردادهای خصوصی را که بر خلاف اخلاق حسنه بوده و یا به واسطه جریحه دار کردن احساسات جامعه یا به علت دیگر، مخالف با نظم عمومی محسوب می شود، به موقع اجرا گذارد؛ اگر چه اجرای قوانین مذبور اصولاً مجاز باشد.
“
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-09-21] [ 11:56:00 ق.ظ ]
|